Plassen Oddevald var liten, og bosted for flere familier fra 1780- tallet. Harald Klaus Oddevald tok i 1955 over bruket etter sin far Kasper Marius Hansen, som også tok Oddevald som slektsnavn. Den gang bodde Harald med sin kone Sigrid i Oslo. Harald valgte gartneryrket, og drev for seg selv i 20 år på Refstad, hvor han dyrket blant annet grønnkål, blomkål, og salatagurk. Harald og Sigrid flyttet etter hvert til Oddevald, og i 1958 bygget de gartneri på plassen. Solåpent, med le fot nordavind , og mulighet for pumpevanning fra Setten, var Oddevald skapt for gartnerivirksomhet. Gartneriet besto av to drivhus med fyringsanlegg og pakkeri. Snittblomster var deres spesialitet, særlig erteblomster. Harald hadde flere faste kunder langs veien til Oslo for levering, til og med hoffleverandør ved Slottet. Da Harald kjørte rundt, var det Sigrid som holdt fortet hjemme. Med god hjelp, hadde hun utsalg av blomster hjemme på Oddevald. Regnskap ble nøye ført. Harald var også opptatt av klima, var sekretær i Oslo gartner forening, og satt i prisutvalget. Gartneriet ble gradvis avviklet tidlig på 1980 tallet.

Tekst ved Ann Iren Åsheim

Idag dyrkes det poteter, gulerøtter og rødløk på Oddevald som du kan kjøpe i gårdsbutikken til Erlend og Ann Iren.

Tekst ved Ann Iren Åsheim

Del denne siden